El patronat
Xavier Atance
Creador i productor multidisciplinar, Xavier Atance inicia la carrera professional al sector audiovisual el 1986 com a soci fundador de Benecé Produccions SL, on fins avui ocupa el càrrec de gerència i disseny de producció. Ha estat gerent de Barcelona Media SA (1989-1991) i administrador de l’editora musical Plusmusic (1992-2000), càrrec que ha compaginat amb la seva activitat a Benecé i la direcció de Scenic Drive. Des del 2006 fins al 2012 va ser president del PAC (Productors Audiovisuals de Catalunya) i primer president de PROA. En l´actualitat es membre de les juntes de direcció PAC, PIAF( Productoras Independientes Audiovisuales Federades) y del Cluster audiovisual de Catalunya. Com a productor executiu de llargmetratges i tv movies destaquen El Sueño de Sigena, Les dues nits d´ahir, Maragall i la Lluna, El cadáver de Anna Fritz, Fénix 11·23, Ingrid, Los condenados, El payaso y el Führer, Dies d’agost, Nadar, El caso Pinochet, Cravan vs. Cravan, The Dragon House i Como Mariposas en la luz. Com a creador i productor ha realitzat nombrosos programes de televisió. A més, també és productor de publicitat i vídeo institucional. Ha estat professor titular de Tècnica Audiovisual a ICOMI i a la Universitat Abat Oliba CEU, professor dels Màsters de Gestió Cultural de la UPC i de la Diputació de Barcelona, i del Màster de Direcció de Comunicació Empresarial i Institucional de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Magda Bandera
Ana Basanta
Ana Basanta (Barcelona, 1975) és periodista i escriptora especialitzada en temes socials. Directora del Diari de l’Educació i llicenciada en Història (UB) i en Periodisme (URL), ha treballat a l’agència de notícies Europa Press durant 17 anys i ha col·laborat en diferents mitjans de comunicació, com El Periódico de Catalunya, Ara o la revista infantil Cavall Fort.
Ha publicat diversos llibres de ficció i no ficció, com Inconformistes. Cròniques socials a la Barcelona de la crisi (Angle), Decididos. Diez experiencias de vida fuera de un entorno competitivo; Doctor, no voy a rendirme (Diëresis), Líbano desconocido; Halcón de los Andes (Libertarias) o la novel·la Días que valieron la pena (Tandaia).
Ha guanyat els concursos de narrativa Cartes de Desamor i Vita Brevis, i ha quedat finalista a Lletres al Comerç, El Pilar de Vuit i Mujeres Viajeras, entre d’altres.
És membre de la Junta Directiva de l’Associació Catalana per la Pau (ACP) i ha passat diferents estades, per projectes de cooperació, a Palestina, Líban, Colòmbia, Equador, Perú, Nicaragua, El Salvador i Tanzània, dels quals ha escrit diferents articles i informes.
Javier Bauluz
Javier Bauluz. (Oviedo, 1960). Ha estat el primer periodista espanyol a rebre un Premi Pulitzer de Periodisme (el 1995 pel seu treball a Ruanda), així com el Premi Fotopres 1988 i 1989, Premi Conde de Godó 2001, Premi Llibertat de Periodisme 2002, Premi Julio Fonts de Periodisme 2002, Premi Periodisme i Drets Humans 2008 i Premi Emilio Castelar 2011, Premi García Márquez de Periodisme 2021 per La Ruta Canària, Premi Nacional de Fotografia “Isabel Isla” 2022 per la seva trajectòria i qualitat. Fundador i Director de Periodismo Humano. Ha treballat per a agències internacionals com Associated Press, Reuters, Staff, etc. i publicat a diverses revistes i diaris com The New York Times, El País, Magazine La Vanguardia… Ha cobert les guerres de Centreamèrica de finals dels anys vuitanta, els últims anys de Pinochet al poder, la Primera Intifada palestina, la guerra de Bòsnia, el genocidi de Ruanda i la immigració cap a Espanya i Europa des de 1996, així com reportatges i documentals a Llatinoamèrica, Àfrica i el Pròxim Orient.
Juan Jose Caballero Gil
Juan José Caballero Gil és llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Va ser redactor de Tele/eXpres (1974-1980), redactor en cap de La Vanguardia (1982-2009) i redactor en cap de l’edició catalana del diari Público (2010-2011). És professor del máster de Periodisme BCN-NY, de la Universitat de Barcelona i la Universitat de Columbia (Nova York). Nascut a Barcelona el 1953, va començar la seva carrera professional el 1974, al diari Tele/eXpres, a la secció de Barcelona. Dirigida per Josep Maria Huertas, va ser guardonada amb el premi Ciutat de Barcelona de Periodisme. A La Vanguardia va ser cap de la secció de Barcelona, a on va coordinar les informacions relacionades amb la transformació de Barcelona amb motiu dels Jocs Olímpics de 1992. Poc després va ser designat redactor en cap del Magazine. Membre de la Junta del Col.legi de Periodistes, va impulsar la creació del reconeixement professional Ofici de Periodista. Va formar part de l’equip redactor de l’Estatut de Redacció de La Vanguardia i va ser integrant del Consell Professional. És coautor dels llibres Los hijos de la calle, amb Josep Maria Huertas i Remei de Pascual, i Records. 40 amics de Pasqual Maragall evoquen els seus moments inoblidables, amb Carina Farreras i Suso Pérez. Va ser codirector editorial de dos llibres del fotògraf Pedro Madueño: Gestos i 5 minutos. Retrats periodístics. També ha estat editor literari de dues obres de Bru Rovira: Sólo pido un poco de belleza i El mapa del mundo de nuestras vidas.
Andreu Claret
Eva Domínguez
Eva Domínguez és experta en periodisme inmersiu. Periodista (UAB), Màster en Interactive Telecommunications (NYU) i doctora en Comunicació (URL), en la seva carrera ha combinat l’experiència professional amb la investigació de les noves formes de narrar digitals. Ha treballat per mitjans de comunicació (Diari de Barcelona, El Periòdic de Catalunya i La Vanguardia) i altres posant en marxa projectes interactius Posteriorment, va fundar i dirigir Minushu, una start-up dedicada a crear experiències narratives amb tecnologies inmersives com la realitat augmentada i la realitat virtual. El seu principal projecte va ser NUSHU (www.nushuadventures.com), un servei de periodisme per a nens amb realitat augmentada que va obtenir el reconeixement a la innovació de Google i una certificació de qualitat finlandesa. Actualment, continua aplicant aquests coneixements i experiència pràctica en l’assessoria, direcció i producció de narratives internes.
Ignacio Escolar
Ignacio Escolar (Burgos, 1975) és el director i fundador de eldiario.es. Va ser fundador i primer director del diari Público, des del 2007 al 2009. Entre el 2009 i el 2012, va treballar com a columnista d’aquest diari. Va començar la seva carrera periodística el 1995, col·laborant en diaris com Cinco Días o El Mundo i revistes com Muy Interesante, Rolling Stone. GEO o Quo. El 1999 es va incorporar als informatius de Telecinco, com a responsable d’una secció d’Internet: El Navegante. El 2005 fins a l’abril del 2006, va treballar com a coordinador d’Informatius Telecinco, el web d’actualitat de Telecinco. Va deixar el lloc per convertir-se en director adjunt de La Veu d’Almeria, Cadena SER Almeria i Localia Almeria. També col·labora amb La Sexta, com a analista polític i ha participat en tertúlies polítiques de TVE, Cuatro, El programa de Ana Rosa, i El gran debate, entre d’altres. A més, és col·laborador habitual de Hoy por hoy de la Cadena Ser.
Emili Ferrer Inglés
Emili Ferrer Inglés és Coordinador d’Economistes Davant la Crisi. Professor Mercantil, Llicenciat en Ciències Econòmiques per la UAB i LSP Lideratge en els serveis públics ESADE. Ha estat Director dels cursos de preformació cultural del Ministerio de Trabajo al Vallés Occidental. Assessor econòmic sindical i professor d’economia del treball. Membre de la Comissió de Preus de Catalunya. Conseller de Informàtica Municipal de Sabadell S.A. Gerent de la Mancomunitat de Badia per la creació del nou municipi de Badia del Vallès. Assessor i professor en seminaris sobre organització i innovació de la gestió a l’administració local. Gerent de l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès. Director de Recursos Econòmics de l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron. Ex membre de la Junta de l’Associació d’Amics de la Universitat Autònoma de Barcelona.
João França
João França, nascut a Brasília (1990), és periodista, graduat en Humanitats per la UPF i màster en Antropologia per la UB. Treballa des del 2011 explicant històries de persones que s’organitzen per construir un món més vivible. És membre fundador de la Fundació Periodisme Plural, on va exercir diverses funcions, especialment a El Diari de l’Educació i Catalunya Plural, i fins l’inici del 2017 va coordinar l’equip de redacció dels diferents mitjans. Des de llavors treballa de forma autònoma en diversos projectes escrits i audiovisuals. És autor dels llibres Habitar la trinxera, Retrats de la Barcelona comunitària i La PAH: Manual de uso, i director del documental El Fil Rosa sobre la història del moviment LGTBI. També ha codirigit reportatges al programa 30 minuts de TV3 i produeix el podcast La Trucada. En l’àmbit acadèmic, investiga sobre moviments socials, acció col·lectiva i mitjans de comunicació, i és professor al programa BaPIS de la UPF. Web: joao.cat Twitter: @jotaemi
Mariano Guindal
Juan León
Juan León, nascut de Jaén el 1952, es va formar com a mestre d’ensenyament primari a Jaén, i llicenciat en Filologia Hispànica, a la Universitat de Barcelona. Exercí de professor en ensenyament primari i secundari a Barcelona del 1971 al 1977. El 1978 ingressa com a tècnic editorial a Aliança Editorial de Barcelona, i a diverses editorials catalanes entre 1978 i 1991. Fundador i cap d’edicions d’Octaedro el 1992, amb un catàleg educació avançada amb gran expansió a la Península Ibèrica i a Amèrica Llatina, publicant llibres propis a Catalunya, Andalusia, Mèxic, Colòmbia, Xile, Cuba i Argentina. El 2014 s’incorpora a la Fundació Periodisme Plural, com a patró, com a col·laborador voluntari estable en la gestió de la Fundació, i com a dinamitzador de l’expansió llatinoamericana de El Diario de l’Educación.
Andreu Missé Ferran
Andreu Missé Ferran (Barcelona, 1947) és periodista i llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona. Va començar a escriure a Reporter i Primera Plana, (1977). L’any següent va participar a la fundació de El Periódico de Catalunya. Entre 1982 i 2012 ha treballat a El País, els darrers set anys com a corresponsal a Brussel·les. Des del 2018 escriu una columna setmanal en aquest diari i col·labora periòdicament a El Ciervo. És director fundador d’Alternativas Económicas, creada el 2013.
És coautor amb Josep Borrell del llibre La crisis de l’euro. D’Atenes a Atenes a Madrid (2012). El 2016 va publicar La gran estafa de las preferentes. Ha estat guardonat amb els premis Sardà Dexeus del Col·legi d’Economistes de Catalunya (1997), el de Periodisme Europeu Salvador de Madariaga, (2009); l’Internacional de Periodisme Manuel Vázquez Montalbán, (2015); el Ciutat de Barcelona (2016) i per l’Agrupació de Societats Asturianes de Treball Associat i Economia Social (ASATA), (2019).
Jordi Mumbrú Escofet
Josep Carles Rius Baró
Josep Carles Rius Baró és president del Consell de la Informació de Catalunya (CIC). Ha estat degà de Col·legi de Periodistes de Catalunya (2007-2010) i és autor del llibre Periodismo en reconstrucción (Universitat de Barcelona, 2016). Doctor en Ciències de la Comunicació i Periodisme, ha exercit durant vint-i-cinc anys de professor de periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona, on es va llicenciar l’any 1980 i va cursar el màster de Periodisme i Investigació. És diplomat en Institucions Europees. Ha estat sotsdirector de La Vanguardia, redactor a El Noticiero Universal, redactor en cap a El Periódico de Catalunya i director del diari Público a Catalunya (2010-2012). Inicià la seva carrera professional a la premsa comarcal, a Tarragona, on va participar en la fundació dels setmanaris Mestral i El Pati. Ha treballat a TVE (1982), ha estat comentarista a la cadena SER i col·labora a Diari de Tarragona.
Amanda Rodríguez Urrutia
Amanda Rodríguez Urrutia (Barcelona, 1978) és metgessa, doctorada en psiquiatria, investigadora i professora associada de la UAB. Adjunta del servei de Salut Mental a l’Hospital de la Vall d’Hebron. Ha investigat la influència de l’eix cervell-intestí en la depressió i l’ansietat i en les relacions entre el sistema nerviós central i l’autònom
Maravillas Rojo
José Sanclemente Sánchez
Llicenciat en Ciències Econòmiques a la Universitat de Barcelona. Ha desenvolupat la seva activitat professional als mitjans de comunicació. Primer com a Conseller Delegat de Grup Zeta, fins a l’any 2002. Va ser president de l’AEDE (Associació d’Editors de Diaris Espanyols). Va fundar Rocaeditorial de Llibres de la qual és soci i administrador amb la seva dona, Blanca Rosa Roca. Cofundador i soci del diari gratuït ADN juntament amb Grupo Planeta i diversos editors de premsa regional. Va ser membre del comitè assessor del Grup La información, editor de Diario de Navarra. Ha publicat quatre novel·les policíaques basades en trames periodístiques. És cofundador de eldiario.es i president del seu consell d’administració. Escriu un bloc sobre mitjans de comunicació anomenat Entre Medios. (www.josesanclemente.com)
Lali Sandiumenge
Lali Sandiumenge (Barcelona, 1965) és periodista, productora i fotògrafa freelance, molt centrada en informació internacional i social. Ha viscut a Lima, Brussel·les, Rabat i el Caire i ha col·laborat per a diversos mitjans de premsa escrita, ràdio i televisió i per a la plataforma internacional de bloguers Global Voices Online. Ha publicat el llibre Guerrillers del teclat, fruit d’una recerca de sis anys sobre l’ús d’Internet per al canvi social i polític al Nord d’Àfrica i al Pròxim Orient, que va continuar amb el 15M a Espanya. Llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat Complutense de Madrid i diplomada en fotografia per l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC), li agrada anar a la seva, treballar sense rutines ni presses, centrar-se en petites grans històries de persones corrents i lluites transformadores i aprendre una cosa nova cada dia. Actualment, treballa en projectes documentals i com a productora local per a televisions estrangeres. És professora associada a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i membre de la junta de Reporters Sense Fronteres-Espanya.
Víctor Saura
Gemma Sendra
Gemma Sendra és llicenciada en Filosofia i Lletres a la UB i geògrafa de professió, s’ha especialitzat en gestió cultural i innovació social. Ha dirigit i presidit orgues com el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts o el Recinte Històric de Sant Pau. Va ser gerent del Consorci i la Fundació del Liceu en la seva reconstrucció, i Secretària General de Cultura de la Generalitat durant el govern de Pasqual Maragall. Actualment, és regidora independent d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona. Entre els anys 1982-93 va ser directora de l’Àrea de cultura del Centre d’Estudis de Planificació. També ha estat directora de Plans estratègics del Macba i de la Fundación del Museo y Centro de Arte Reina Sofia. I presidenta de l’Executiva de la Fundació Pasqual Maragall. Des de desembre de 2020 és directora Executiva de la Càtedra Re-Generation de la UPF. S’ha implicat en la societat civil, amb iniciatives com la Plataforma Bcn Ciutat Oberta: Plataforma ciutadana per repensar la ciutat.
Marina Subirats Martori
Marina Subirats Martori és sociòloga; ha estat durant molts anys professora de sociologia de la UAB i ara catedràtica emèrita de la mateixa universitat. S’ha dedicat fonamentalment a temes d’educació, coeducació, situació de les dones i estructura social de Catalunya. Ha escrit diversos articles i llibres, entre els quals Balones fuera, (amb Amparo Tomé) Coeducació, aposta per la llibertat, Educar a las mujeres, Mujeres y Hombres, un amor impossible? (amb M. Castells), Barcelona: de la necessitat a la llibertat, etc. Ha estat també directora del Instituto de la Mujer del Min. De Asuntos Sociales (1993-96) i Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona (1999-2006). Li han estat concedits tres doctorats Honoris Causa, per les Universitats de Valladolid, Rovira i Virgili (Tarragona) i Girona.
Actualment, segueix fent recerca i treballant sobretot en temes d’educació i coeducació.
Aina Tarabini
Rut Vilar
Rut Vilar és llicenciada en Periodisme per l’UAB i en CAFE per l’UB. Ha treballat com a periodista en mitjans com Catalunya Ràdio, Público, ESPN o el canal de televisió NY1 de Nova York. Membre del grup impulsor dels projectes digitals: Catalunya Plural i Diari de l’Educació. Premi Nacional de Ràdio al 2004 amb l’equip de la TDP, de Catalunya Ràdio.
Jaume Vilarrasa Fontanet
Nascut as Manresa (1950), Jaume Vilarrasa Fontanet és llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Autónoma de Barcelona. Els seus inicis professionals van ser en el en sector audiovisual (cinema infantil). Ha estat vinculat a la premsa comarcal (Regió 7). Des de 1975 fins el 2010 ha treballat en el diari La Vanguardia com a director de l´àrea d´aprovisionaments i producción editorial.
Francesca Zapater Torras
IN MEMORIAM
José Martí Gómez i Margarita Rivière, dos dels grans referents del periodisme, van participar en la constitució de la Fundació Periodisme Plural i hi van estar implicats fins a la seva mort. Els recordem en aquets textos:
José Martí Gómez ( 1937-2022) IN MEMORIAM
El periodista José Martí Gómez va formar part del patronat de la Fundació Periodisme Plural des del primer dia fins a seva mort, el 22 de febrer del 2022. Com a homenatge reproduïm el text que el periodista Eugeni Madueño va llegir en el seu funeral
Un periodista integral
Dono per fet que tothom que és avui aquí ja sap quina ha estat la trajectòria del Martí. La majoria, gent de la professió, haureu llegit –i comentat– el que hem escrit els amics, coneguts i saludats. La seva dona i les seves filles, la Maria Elena, la Isabel i la Maria, han volgut que sigui jo qui us parli en nom de tots, i el que se m’acut per a no fer un rotllo i un panegíric d’aquells que en Martí odiava tant, és subratllar alguns dels seus trets professionals i personals que hem coincidit a ressaltar aquests dies.
Creient
Començaré dient que el Martí, com el seu amic, en Josep Maria Huertas, es declaraven creients, catòlics, persones de fe. Ningú dels que han escrit sobre ell han fet esment d’aquest fet. Però els puc assegurar que tot això ha estat cabdal en la seva trajectòria personal i professional. El seu amic Enric González, en el seu escrit publicat a El País, deia que en Martí es va declarar públicament catòlic al funeral del Josep María Huertas, celebrar fa ara quinze anys. “Sóc catòlic i crec en la vida eterna –va dir el Martí–. I, en conseqüència, crec que em retrobaré amb el Huertas, i que, allà on sigui, ell continuarà igual, i em ficarà en nous embolics”. En Martí estimava en Huertas. I patia per la seva manera de conduir les coses. Era massa apassionat, es ficava en embolics que podia estalviar-se. Només així entenc el que em va encomanar: “Que soni Raimon i que en Huertas no parli al meu funeral”. En realitat volia dir-me: “Impedeix que el Huertas llegeixi el meu epitafi, perquè em dirà tants elogis, que segur que ficarà la pota.”
Pessimista
Del Martí creient, amic de capellans que li han influenciat decisivament, com els mossens Josep Bigordà, Casimir Martí o Joaquim Giol –que avui oficia el seu funeral–, passarem al Martí desesperançat, al Martí pessimista. Ho era molt. En Joaquim Roglan ha recordat la jesuítica frase que Martí ens repetia sovint, i que, avui, que comença la guerra a Ucraïna, hauria tornat a dir: “Tota situació humana, per dolenta i desesperada que sembli, sempre és susceptible d’empitjorar”.
Al seu obituari, en Carles Geli subratlla aquest pessimisme com un tret característic. Al Martí, diu en Geli, “el protegia el seu pessimisme clarivident, una mirada escorada cap al que és sentimental, exportada de la seva pròpia manera de ser, una predisposició a no jutjar ni condemnar, i una ironia esmolada per una tendresa que amb prou feines podia camuflar el fum de la seva pipa”.
Però que jo recordi va ser en Josep Ramoneda el primer a titllar-lo de ‘pessimista lúcid’. I ho ha tornat a recordar al seu article de l’ARA, tot i que amb matisos. En Ramoneda diu que en Martí sap que “el happy end no existeix, que vivim sempre al llindar del precipici”. Però, així i tot –com ha dit en un tuit la seva família– malgrat tot, “la vida és maca”.
Què ha passat a la vida del Martí perquè als darrers anys hagi evolucionat vers aquest optimisme? Jo crec que té a veure amb aquestes tres persones: en Marc, l’Eric i en Pol. Els seus néts.
Cronista de successos
Tots els escrits publicats aquests dies coincideixen a afirmar que el Martí va ser el mestre de la crònica negra. El primer periodista que va elevar a categoria les històries de la gent que se les ha de veure amb la Justícia. I tot amb una mirada pròpia, subjectiva, personal. La mirada del Martí. “Va escriure sobre els delictes i sobre els que els cometien –ha escrit en Josep Carles Rius–, però mai va perdre la seva mirada humanista. Ni la seva fe en la bondat. En Martí encarnava la bondat perquè coneixia, com ningú, la fragilitat de l’ésser humà. Les seves cròniques judicials constitueixen un retrat dels perdedors”.
Altres amics han ressaltat el fet que en Martí era, alhora, amic dels atracadors, dels jutges o fiscals o dels policies i advocats que participaven en la representació judicial. És el seu millor llegat professional. Aquesta capacitat sorgida de la seva condició de cristià de base per a ser amic de tots els actors de la comèdia, prenent partit només pels més febles. “Un crim és una tragèdia que destrossa la vida, la família, el món de la víctima, però que també enfonsa el botxí i el seu entorn”. Al Martí –recordava en Ramoneda– no li interessava tant la notícia com les persones que la protagonitzaven.
Lleial
En Martí tenia les millors fonts informatives, sempre disposades a donar-li les notícies exclusives que ningú més aconseguia. Un dia li vaig preguntar quan valdria la seva agenda de telèfons. “Res”, em va dir. “Te la passo i fes les trucades que vulguis, per exemple, a Margarita Robles (aleshores no era ministra de Defensa, s’estava al Tribunal Suprem)”. “No voldrà parlar amb mi, no em coneix de res”, li vaig dir. I va respondre: “veus com tenir el seu telèfon particular no serveix de res?”. Què era doncs allò imprescindible per tenir, com ell tenia, via directa amb ministres, jutges, fiscals, policies, atracadors…? Es diu confiança i es diu lleialtat. “No crec que existeixi avui ningú a la premsa capaç de guardar de per vida els saborosíssims off the record que es va callar en Martí”, ha escrit l’Enric González, “perquè no traïa mai la confiança de qui li feia una confidència”.
Escoltador
Després de les cròniques judicials, l’altre gènere en el qual Martí ha excel·lit, a mitges amb en Josep Ramoneda, han estat les entrevistes. “He fet més de mig miler d’entrevistes a la meva vida –li va dir el Martí a Carles Geli–, però només en mitja dotzena he obtingut aquest clic en què l’entrevistat s’oblida que hi ets i t’explica una cosa íntima que després, moltes vegades, et demana que esborris o oblidis: i si tens un punt de decència, ho fas”.
De la seva habilitat per aconseguir el ‘clic’ de l’entrevistat ha escrit l’Enric González: “Com que sabia escoltar, en Martí propiciava la confessió aliena. Aquest talent raríssim funcionava fins i tot amb els amics. Quan ens vèiem, somreia i deia un simple “què?”, i jo no podia evitar contar-li la meva vida. Insisteixo: tenia el do d’escoltar, que no consisteix exactament a deixar parlar l’altre, sinó en alguna cosa més”. D’aquest talent del Martí en parla també en Ramoneda: “A diferència del que passa sovint avui, en Martí sabia perfectament que el personatge no era ell, que la seva feina era fer parlar l’altre”.
Memòria
En Martí gaudia d’una memòria prodigiosa. Excel·lia a memoritzar anècdotes, xafarderies, acudits. Si s’ho proposava, era capaç de mantenir-te rient durant hores amb les històries curtes més hilarants que poguessis imaginar. Prenia nota mental de tot i no oblidava mai res. I si en algun moment sortia un dubte, consultava el seu arxiu de retalls de diaris on sempre trobava el que buscava. De les xafarderies no en desaprofitava cap. Les que no podia col·locar en el seu moment, les deixa hivernant per més endavant. “En periodisme, tard o d’hora, tot acaba per poder-se publicar”, deia.
Independent
Hem parlat poc de la independència del Martí. Del seu desarrelament respecte de les redaccions, de les plantilles laborals i dels organigrames empresarials. Mai va tenir una taula fixa a la redacció, i crec que no va estar en cap plantilla. La seva redacció era ell mateix, la seva vida organitzada entorn de la seva família i del treball, permanentment connectat als esdeveniments i les notícies, al que succeïa al carrer i a la gent. Va ser un periodista integral que valorava la seva impagable independència.
Periodista
El 2016, en Martí li va explicar a en Juanjo Caballero perquè havia titulat les seves memòries L’ofici més bonic del món: “Perquè si busques històries, si busques gent, si surts al carrer, el periodisme et permet viure la teva vida i la vida dels altres”.
Adeu, Martí
M’acomiado del Martí invocant aquesta idea final que, malgrat tot, la vida és bonica i val la pena viure-la. Sobretot, si et dóna la possibilitat de compartir-la amb persones com ell.
Acabo amb els versos que la Isabel ha trobat en un llibre del seu admirat Grahan Greene i que trobareu al recordatori del funeral.
“No has de tenir por.
L’amor no s’acaba,
només pel fet que no ens veiem”.
Text llegit al funeral celebrat al tanatori de Les Corts el 24 de febrer de 2022
Margarita Rivière (1944-2015) IN MEMORIAM
Una mirada universal
Amb l’adéu a Margarita Rivière, el periodisme independent, lliure i crític va perdre un dels seus referents quan més els necessita. Reproduïm l’article que va escriure Josep Carles Rius el 29 de març de 2015, a Catalunya Plural.
Vaig parlar amb Margarita Rivière fa només una setmana. Em va explicar que presentava el seu darrer llibre, una novel·la que recreava a la ficció la realitat dels anys vuitanta a Barcelona, a Catalunya. L’havia escrit fa quinze anys i aleshores tots els que van llegir l’original li van desaconsellar la publicació. Entre el país, la ciutat i els personatges imaginaris s’entreveia un poder corrupte que semblava impensable. Després la realitat ha superat la ficció, i el llibre Clave K sembla avui una crònica d’aquella Catalunya dels anys vuitanta. Margarita Rivière l’havia conegut molt bé com a periodista, i en els anys de silencis, pressions i manipulació, sabia que una part la podria explicar a les seves cròniques, però una altra, la que el temps mostra ara amb tota la seva cruesa, només en podia ser una novel·la.
A la conversa que vam mantenir em va dir que intentaria anar a la presentació del llibre, celebrada dijous passat a la Llibreria +Bernat, davant desenes dels seus amics i companys de professió. Ho va intentar, però no va poder i es va dirigir als assistents mitjançant un vídeo. Va ser el seu darrer article, la darrera defensa del periodisme i de la llibertat d’expressió. Vaig ser testimoni d’aquesta actitud a El Periódico i a La Vanguardia, on vam coincidir. I des de fa poc més de dos anys, a la Fundació Periodisme Plural, que vam constituir juntament amb 43 periodistes i intel·lectuals més, en defensa dels valors que compartíem, el periodisme lliure, crític i independent. Margarita Rivière ha estat fidel a aquests valors del periodisme fins a l’últim dia de la seva vida. I els ha defensat sempre amb una qualitat notable, tant en el fons com en la forma.
Margarita Rivière forma part dels periodistes que es van comprometre amb l’antifranquisme i amb la transició cap a les llibertats i la democràcia. Potser per això vivia ara amb un cert neguit les desqualificacions genèriques d’aquell moment històric. I, en especial, les actituds polítiques que podrien posar en perill la convivència assolida en aquella època. En el seu darrer article a Catalunya Plural exclamava: “Que aquí la majoria ja ens vam constituïr –a molta honra– el 1978, no tenim res a veure amb la casta i millorem des de fa molt aquest país amb el nostre esforç!”
Margarita Rivière representa la incorporació de les dones a les redaccions, una presència minoritària als anys setanta, i, afortunadament, majoritària ara. Representa també la periodista, i escriptora, amb vocació universal. Perquè no creia en fronteres físiques i perquè el seu interès per tots els aspectes de la societat, la cultura i la política no coneixia tampoc fronteres mentals. Amb l’adéu a Margarita Rivière, el periodisme independent, lliure i crític perd un dels referents quan més els necessita.
Fundadors
La Fundació Periodisme Plural va ser creada per una quarantena de periodistes, intel·lectuals i professionals del món de la comunicació. Els membres de la fundació han demostrat al llarg de la seva carrera professional el seu compromís tant amb un periodisme independent i lliure com amb els valors progressistes.
Els fundadors són
Xavier Atance
Glòria Ayuso
Siscu Baiges
Antonio Baños
Lluís-Anton Baulenas
Edu Bayer
Jordi Borja
Juan José Caballero
Cristina Carbonell
Dani Cordero
Benoît Cros
David Dusster
Ignacio Escolar
Xavier Febrés
Pedro Galván
Jose Ramón González Cabezas
David Guerrero
Juanjo Guillén
Francesc Márquez
José Martí Gómez (1937 – 2022)
Inés Martínez Ribas
Núria Martínez-Vernis
Begoña Matilla
Andreu Mayayo
Jordi Mumbrú
Iván de la Nuez
Rudolf Ortega
Pere Ortín
Lídia Penelo
Toni Polo
Josep Carles Rius
Margarita Rivière (1944 – 2015)
Pau Rodríguez
Noelia Román
José Sanclemente
Víctor Saura
Carmen Secanella
Jordi Subirana
Joan Subirats
Rut Vilar
Jaume Vilarrasa
Fes una donació
La Fundació necessita la col·laboració dels lectors per fer un periodisme rigorós, independent, crític i amb un sòlid compromís ètic.
Fes una donació!